Katsastukseen valmistautuminen

Näin voit edesauttaa hyväksyttyä katsastuspäätöstä!

Katsastuksessa tarkistetaan laissa asetetut kohteet. Ajoneuvon turvallisuuteen ja toimintaan vaikuttavista vioista ja puutteista monet voi todeta myös itse. Korjaamalla asian voi välttää katsastuksessa korjauskehotukset tai jopa hylkäyspäätöksen. Tässä ohjeita tavalliselle autoilijalle.

Tarkastuskohde: Ajoneuvon tunnistus

Valmistenumero, rekisterimerkinnät, asiapaperit, rekisterikilpi

MITÄ KANNATTAA MUISTAA:

  • Jos valmistenumeron sijainti on hankala, kannattaa se painaa mieleen seuraavaa katsastusta varten, katsastuksen nopeuttamiseksi.
  • Herkästi likaantuvassa paikassa sijaitsevan valmistenumeron erottuminen voi myös hankaloittaa katsastusta
  • Ajoneuvossa on oltava rekisterikilvet, oikeilla paikoillaan.

Tarkastuskohde: Akselistot, pyörät ja jousitus

Etuakselisto, taka-akselisto, jousitus ja iskunvaimennus, renkaat ja vanteet

MITÄ KANNATTAA MUISTAA:

  • Rengaspaineet kannattaa tarkistaa ennen katsastusta. Paineet vaikuttavat jousituksen ja iskunvaimennuksen toimintaan ja varsinkin liikenneturvallisuuteen sekä renkaiden kulumiseen.
  • Renkaat ja vanteet (kulutuspinta, näkyvät vauriot) voi silmämääräisesti tutkia ennen katsastusta.
  • Tyypillisimmät akseliston viat löytyvät nivelien ja laakerointipisteiden välyksistä.

Tarkastuskohde: Jarrujärjestelmä

Käyttöjarru, käyttöjarrun dynamometritesti, seisontajarrun dynamometritesti, seisontajarru, muu jarru ja hidastin

MITÄ KANNATTAA MUISTAA:

  • Autolla kannattaa jarrutella muutaman kerran voimakkaasti ennen jarrutestiin tuloa. Jarruttelu puhdistaa kitkapinnat. Näin jarruista saadaan katsastuksessa oikeat mittaustulokset.
  • Myös seisontajarrua eli käsijarrua kannattaa kokeilla vetämällä se kevyesti päälle ajossa.
  • Tee omia jarrutestejä vain turvallisessa paikassa!

Tarkastuskohde: Valaisimet ja sähkölaitteet

Lähivalo, kaukovalo, etuvalo, lisävalot, takavalo, jarruvalo, suuntavalo, rekisterikilvenvalo, muut valot ja valaistut kilvet, akku ja johtimet, hätävilkut, heijastimet ja äänimerkinantolaite

MITÄ KANNATTAA MUISTAA:

  • Valaisimien toiminta on helppo itsekin tarkistaa ennen katsastusta. Pyydä joku avuksi takavalojen, -vilkkujen ja peruutusvalon tutkimiseen.
  • Helpoiten unohtuu rekisterikilven valaisin, koska se ei vaikuta omassa ajossa.
  • Etuvalolla tarkoitetaan parkkivaloa. Senkin pitää toimia, vaikkei sitä ajossa käytetäkään.
  • Kaikkien ajoneuvoon asennettujen valaisimien pitää toimia. Vapaaehtoiset valaisimet, jotka eivät toimi, pitää poistaa (esim. sumuvalot).
  • Akun kiinnityksen voi itse tarkistaa ennen katsastusta: tartu kiinni ja varmista akun tukeva asennus.
  • Väärät ja vaaralliset sähkökytkennät voi havaita itsekin; ei irtonaisina roikkuvia johtoja tai muuta oikosulun vaaraa aiheuttavaa.
  • Takaheijastimet ovat pakolliset autoissa ja perävaunuissa. Huomaat, jos ne puuttuvat.
  • Äänimerkkiä tulee harvoin käytettyä, mutta sen toimivuuden voi silloin tällöin itse varmistaa.

Tarkastuskohde: Ympäristöhaitat

Bensiinimoottorin pakokaasumittaus, dieselmoottorin pakokaasumittaus, melu, öljyvuodot, radiohäiriöt, OBD-mittaus ja pakokaasupäästöt.

MITÄ KANNATTAA MUISTAA:

  • Ennen katsastusta kannattaa ajaa pieni lämmittelylenkki. Ajo polttaa ylimääräisiä karstoja pois päästömittauksia vääristämästä. Lämpimästä moottorista saadaan mitattua auton normaaliin käyntiin liittyviä tuloksia.
  • Ylimääräisiä päästöjä ja melua aiheutuu tyypillisimmin viallisesta pakoputkesta. Pakoputkivian huomaa helposti itsekin etenkin metelistä.
  • Jotta ajoneuvo olisi ylipäätään mittauskunnossa katsastuksessa, edellytetään moottorilta riittävää yleiskuntoa. Etenkin dieselautoissa moottorin jakohihnan vaihtoväli on tärkeä muistaa. Jos hihna on vaihtamatta tai vaihdosta ei ole tietoa, ei päästöjä voida mitata, mikä johtaa hylkäykseen katsastuksessa.
  • Tiputtavia vuotoja ei autossa saa, eikä tietenkään kannatakaan, sietää. Nämä huomaa helposti itse omalle parkkipaikalle jäävistä jäljistä.

Tarkastuskohde: Alusta ja kori

Alustan kotelot ja pohjalevy, runko, akseliston kiinnityspalkit, pakoputkisto, kori, polttonestesäiliö ja putket, suojarakenteet, kuormakori, muut alustan ja korin rakenteet

MITÄ KANNATTAA MUISTAA:

  • Kosteus ja maantiesuola koettelee ajoneuvojen korirakenteita. Likakerros alustassa pitää alustan pitkään kosteana ja se edesauttaa ruostumista. Säännöllinen pesu auttaa ehkäisemään ruostumista ja säilyttämään korin hyvän kunnon pidempään.
  • Ruosteenestokäsittelyn soveltuvuudesta on automerkkikohtaisia suosituksia.
  • Ruosteenestokäsittelyn tarpeellisuudesta oman ajoneuvosi kohdalla saat tietoja myös katsastajalta, katsastuksen yhteydessä.

Tarkastuskohde: Ohjauslaitteet

Ohjausnivelet ja -tangot, ohjausvaihde ja muut ohjauslaitteet

MITÄ KANNATTAA MUISTAA:

  • Ajossa voi itse huomata, jos oman ajoneuvon ohjausvoimat ovat erilaiset vasemmalle ja oikealle käännyttäessä, tai jos auto tuntuu puoltavan jompaankumpaan suuntaan suoraan ajettaessa.
  • Jos autossa on ohjaustehostin, pitää sen olla toimintakunnossa katsastuksessa. 

Tarkastuskohde: Muut laitteet ja varusteet

Voimansiirto, turvavyöt ja -varusteet, kytkentälaitteet, varoituskolmio, nopeuskilpi, moottori, lukkolaite, luvattoman käytön esto, muut laitteet ja varusteet

MITÄ KANNATTAA MUISTAA:

  • Kytkimen luistaminen voi johtaa ajoneuvon hylkäämiseen voimansiirron osalta. Usein luistavasta kytkimestä ollaankin tietoisia, mutta ei välttämättä mielletä, että sitä ei hyväksytä katsastuksessa.
  • Turvavöiden kunnon voi varmistaa itse: nauhojen pitää olla ehjät ja virheettömät, kelaus- ja lukkolaitteiden pitää toimia oikein.
  • Kuljettajana unohtaa helposti takapenkin turvavyöt, mutta niidenkin kunto on yhtä tärkeä.
  • Kytkentälaite tarkoittaa vetokoukkua. Jos autossasi on vetokoukku, pitää sen olla kunnossa, vaikket sitä käyttäisikään. Sähköpistokkeiden kunto ja koukun ruosteettomuus on hyvä varmistaa.
  • Varoituskolmiolle ei ole määrätty tiettyä säilytyspaikkaa, mutta sen on oltava mukana. Muutenkin on hyvä tietää, mistä se löytyy, jos sille vaikkapa tulee tarvetta!
  • Nopeuskilpi tarkoittaa ajoneuvokohtaista nopeusrajoitusta ilmaisevaa "lätkää" (esim. 80 km/h -kilpi joissakin pakettiautoissa). Jos nopeuskilpi kuuluu ajoneuvoon, sen pitää olla takana selvästi näkyvällä paikalla esillä.
  • Ohjaus- tai vaihdelukon pitää olla toimintakunnossa. Virta-avainta ei pidä voida irrottaa virtalukosta moottorin käyntiasennossa. Jos näin voi tehdä, johtuu se usein avaimen kulumisesta. Kulunut avain kannattaa uusia.
  • Varmista asianmukainen kiinnitys kaikissa ajoneuvoosi asennetussa lisävarustelussa (esim. roiskeläpät, karjapuskuri, pyöräteline, suksiboksi).
  • Kaikkiin turvalaitteiden vikoihin ja puutteisiin suhtaudutaan katsastuksessa varsin kriittisesti. Oman, matkustajien, ja muiden tielläliikkujien vuoksi näihin on syytä suhtautua itsekin vakavasti.

Tarkastuskohde: Koeajo ja näkyvyys

Tuulilasi ja puhdistuslaitteet, muut ikkunat, peilit, näkökenttä, koeajo, korin sisustus, hallintalaitteet, nopeusmittari ja ajopiirturi, nopeuden rajoitin ja muut mittarit

MITÄ KANNATTAA MUISTAA:

  • Hyvä näkyvyys kaikissa tilanteissa on niin tärkeää, että tuulilasinpesunestesäiliön ei pidä olla katsastuksessa – eikä liikenteessä – tyhjillään. Sen täyttö on helppo toimenpide ennen katsastusta. Tyhjä pesunestesäiliö johtaa korjauskehotukseen; kokonaan toimimaton pesulaite on hylkäysperuste katsastuksessa.
  • Pyyhkijän sulkien kunnon voi varmistaa itse, ja vaihtaa tarvittaessa uudet tilalle.
  • Tuulilasin yleinen kunto vaikuttaa huomattavasti näkyvyyteen: kiveniskemät, kuluneisuus, naarmut, himmeys… kun näkyvyys on huono, on aika vaihtaa tuulilasi. Tuulilasin huonon kunnon havaitsee etenkin matalalta tulevassa vastavalossa.
  • Tuulilasin naarmuuntumista aiheuttaa erityisesti huonot sulat, vähäinen pesunesteen käyttö ja likaisen ikkunan skrapaaminen. Kun huolehdit lasin puhtaudesta, kestää se pidempään.
  • Myös peilien pitää olla kunnossa: naarmuuntumisen ja himmentymisen kyllä huomaa, haljenneesta peililasista puhumattakaan.
  • Kuljettajan näkökenttää ei saa haitata millään. Tämä tarkoittaa erityisesti tuulilasiin kiinnitettyjä asioita (esim. GPS, puhelinteline, koristeteippaus) sekä taustapeiliin ripustettuja asioita – ei siis karvanoppia!
  • Korin sisustuksessa ei arvostella designia, vaan varmistetaan istuinten kiinnitys ja yleinen sisäturvallisuus ajoneuvossa. Esimerkiksi teräviä kulmia paljastavat rikkoutumat on syytä laittaa kuntoon.
  • Nopeusmittarin tulee toimia, eikä sitä voi korvata esim. navigaattorin nopeusnäytöllä. Oman nopeusmittarin tarkkuutta voi itsekin arvioida vertaamalla lukemia tienvarsilla näkyviin nopeusnäyttöihin.
  • Ajopiirturi, nopeudenrajoitin ja muut mittarit liittyvät kuorma- ja linja-autoihin.

Tarkastuskohde: Lisätarkastukset

Taksamittari, koulu- ja opetusajoneuvovarustus, matkailuajoneuvovarustus, linja-autovarustus, paloautovarustus, sairasautovarustus, ruumisautovarustus, vaarallisten aineiden kuljetusvarustus, erityiskäyttöön rakennetun ajoneuvon varustus.